vrijdag 27 maart 2015

De Tandem Van Het Gelijk

Vanuit de samenleving worden ze vaak veroordeeld; partners die dezelfde jassen dragen, uniseks fietsen hebben en elke beslissing samengevoegd hebben tot een enkele mening. De tandem van het gelijk. Op zondag mogen ze graag een fietstocht maken. Met name bij de dorpskroegen langs de route zul je ze zien. Alle twee een ijsthee en dan weer verder. Zwijgzaam. Het is onmogelijk ze afzonderlijk van elkaar te zien. Op foto’s zie je bijna dat het één persoon is, hoewel zij misschien donker haar heeft en hij blond. Een spiegel tussen hen in.

Ergens zijn zij voor elkaar gevallen, op een moment dat zij nog enige zeggenschap hadden over de eigen keuzen, maar daar oprecht moeite mee hebben gehad –veronderstel ik. Eigen keuzes die, in een wereld als die van ons, soms maar met moeite genomen kunnen worden. Niet alleen omwille van de mogelijkheden, maar vooral vanwege het ontbreken van die mogelijkheden.
Niet iedereen heeft de juiste gunfactor, niet iedereen dezelfde mate van geluk.
Soms vraag ik me af of een dergelijke relatie een veroordeling tot elkaar is, en dan moet ik het antwoord schuldig blijven. Maar stel, dat het zo is, dat zij elkaar nodig hebben om een duidelijk front tegen de boze buitenwereld te vormen. Wie ben ik om daarover te oordelen? Alleen is ook maar alleen toch?

Gisterenavond zag ik een dergelijk stel. Vanuit de trein was ik ze aan het bespieden, stiekem. Uit de tassen die ze bij zich droegen kon ik zien dat ze naar het spoorwegmuseum waren geweest. Op zo’n moment vorm je al snel een beeld van deze twee-eenheid. Als escapisme vanuit het eigen onvermogen is het fijn fantaseren. De bal bij de ander leggen.


Naarmate ik langer naar ze keek –hij een jas die een maatje groter was dan die van haar, maar verder gelijk was, zij dezelfde schoenen als hem- kwam ik langzaamaan tot een ander inzicht dan het ‘bespotten’. Schuin voor mij zaten twee mensen die in een maatschappij als die van ons hun weg moeilijk hebben kunnen vinden. Waar zij eerst op het voorkomen beschimpt zouden kunnen zijn, of misschien te timide waren om voor de eigen kansen te vechten, doen zij het nu samen. Eigenlijk geven ze ons een dikke middelvinger, fuck it, wij doen het zo en dat werkt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten