donderdag 29 januari 2015

Kroegentocht

I

Heel even maar, zwelt de muziek aan
Een hemelvaart aan geluid die neerploft
Op het broze weifelende lijf

Niets minder dan zevenhonderd
Misschien wel meer, stalen klappen
Op het gehoor, de ogen, alles

Niets blijft onbedekt
Als water

Dan stap ik binnen, kijk rond
Ongelijke stappen kraken op hout
Een kruk, een tafel, ik ben al laat

Als ik zit en bier drink, voel ik je ogen
Die van jou beantwoord ik niet

II

Als je lijnen trekt over de weg die ik nam
Zul je rondjes tekenen, wijde, smalle
Op de kaart zal deze plek een gat krijgen

Alle kroegen zullen gaten zijn
Cirkels over een land, een continent

En steeds ontwijk ik je ogen
Hoe bombastisch je orkest

III

De adem is een percussionist
de roffel van je brom

En alleen zul je duikvluchten
Op het repetitief couplet

Alles ingegeven
Door de slok en de snaar

Die elkaar niet mogen treffen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten